Gandai apie tai, kad antras 2019m. Lietuvos Mini ralio čempionato etapas bus kitoks ir kažkuo ypatingas netilo jau nuo žiemos. Varžybų organizatorių, komandos „Marimotors racing” atstovai nuo atsakymų ilgą laiką išsisukinėjo, tačiau šiandien pranešė oficialiai: anksčiau „Rally Alytus” vadintos tradicinės varžybos pavadinimą keičia į „Gravel fest rally 2019” ir jos vyks ant atvirų žvyrinių greičio ruožų Punios miestelyje ir jo apylinkėse.
Kas laukia ir ką suplanavo organizatoriai – kalbamės su „Marimotors racing” komandos vadovu Tadu Zdanavičiumi bei klubo viešųjų ryšių atstovu Ronaldu Rutkausku.
Tadai, nuo senų laikų Mini ralį daugelis pažįsta kaip lenktynes ant asfalto su įvairiomis slalomo figūromis, baudomis už nuvertsas gaireles ir pan. Kada ir kaip šovė mintis tai pakeisti ir Mini ralį maksimaliai priartinti prie tikro, klasikinio ralio sampratos?
T.Z.: Mintis jog atėjo laikas kažką keisti, klube kilo dar pernai rudenį kai užbaigėme sezoną. Važiavome automobiliu su kolega Ronaldu Rutkausku ir kalbėjome apie tai, kad, gal būt, įdomu būtų į Alytaus apylinkes sugrąžinti klasikinį ralį. Abu pripažinome, jog kalbėti apie aukščiausio kalibro lenktynes mums kiek ankstoka, tačiau tuoj pat abiems šovė ta pati mintis: juk Mini ralio čempionato taisyklės lenktyniauti ant žvyro nedraudžia! Mums užteko tik susižvalgyti ir bendrą sprendimą priėmėm akimirksniu. Dar prieš gerą pusmetį žinojome, kad tradicinis mūsų klubo organizuojamas etapas vyks ant žvyro ruožų be jokių kūgelių ir painių schemų. Kaip ir kas met Lietuvos automobilių sporto federacijai teikėme paraišką antram Mini ralio čempionatui organizuoti ir ją teikėme su mintimi apie tikrą klasikinį ralį.
Papasakokite plačiau apie greičio ruožus. Koks jų kilometražas, kokia tvarka ir iššūkiai laukia sportininkų?
T.Z.: Greičio ruožai ralyje bus trys, važiuojami po 2 kartus. Bendras GR kilometražas bus virš 17 kilometrų, to Mini raliui tikrai pakanka (ir netgi viršija čempionato reglamente numatytą minimalų kilometražo normatyvą). Ryte, po dokumentų pildymo, ekipažai pajudės iš Alytaus į Punią ir ten lauks įdomioji dalis – teks užsirašyti kelio stenogramas, kas daugeliui pradedančiųjų taps tikru iššūkiu. „Gravel fest rally 2019” startuos vidurdienį tiesiai iš Punios miestelio centro. Įveikę 3 GR sportininkai rinksis servise, o po jo – vėl kartos tuos pačius 3 greičio ruožus. Pirmą kartą juos pravažiavome dar ankstyvą pavasarį per polaidžio pliurzę, po kelių savaičių trasą įvertino bei savo pastabas išsakė LASF „Saugaus varžybų organizavimo” komiteto atstovas Arturas Gailius.
R.R.: Alytaus rajonas gan didelis, tačiau Punią pasirinkome neatsitiktinai. Patys žinojome keletą gražiai „susuktų” keliukų, mums labai padėjo ir čia gyvenantis, raliu daug metų sergantis bičiulis Aleksandras. Jo dėka sudarėme įdomų maršrutą, kurį (kaip ir visą ralio idėją) nedvejodamas palaimino Punios seniūnas Gintautas Laukaitis. Kabinetuose dažniausiai tenka ilgai aiškinti ko atėjai, kas yra ralis, ko tau reikia, o čia bendrą kalbą radome labai greitai. Po kelių mūsų pirmo susitikimo minučių seniūnas atvertė smulkų vietos keliukų žemėlapį ir pats įsitraukė į maršruto ir ruožų paiešką. Punioje pajutome stiprų palaikymą ir geranoriškumą.
T.Z.: Kalbant apie iššūkius – svarbiausi bus keli. Nors ir atkris kūgeliai, slalomo figūros ir pan., tačiau teks labai pasaugoti automobilius. Techniškai tvarkingą automobilį išlaikyti sveiką iki finišo važiuojant asfaltu – yra kur kas paprasčiau nei važiuojant žvyru. Taip pat negalima užmiršti, kad sportinės padangos C lygos lenktynėse yra draudžiamos, tad reikės gerai pagalvoti ne tik apie padangų pasirinkimą, bet taip pat ir apie jų išsaugojimą. Prakirsta padanga ralyje – tai žanro klasika, kuri gali kainuoti labai daug: prizinę poziciją ar pasivažinėjimą grioviu.
R.R.: Kiekvieno mūsų organizuojamo Mini ralio etapo metu esu tas blogietis, kuris nori maksimaliai sumažinti kūgelių skaičių, kažkaip „išgyvendinti” visokias baudas kurios tinka slalomui, street race, bet ne raliui (nuverstas kūgelis, pračiuožta „Bazė”, schemos nevykdymas ir pan.) Ralyje man jos atrodo nelogiškai, nors puikiai suprantu, kad aikštelėse ir gatvėse be to apsieiti sunku. Tai ką ruošiame šiemet – „išjungs” panašias baudas (jos taip pat apkrauna sekretoriatą, palieka daug vietos sportiniams ginčams), bet, kaip minėjo Tadas – medalis turi dvi puses. Jei galvos neskaudės dėl nuverstos „fyškės”, tai ją turėtų įsiskausti galvojant apie stenogramą. Profesionalai jos užrašymo „šlifavimui” atiduoda metų metus, tad ką kalbėti apie daugelį mėgėjų, kuriems tai bus pirmas kartas.
Akivaizdu, kad startuoti ir sėkmingai finišuoti ralyje be geros stenogramos yra neįmanoma. Nors dauguma mėgėjų žino kas tai yra, tačiau kai pribręs laikas užsirašyti visus greičio ruožų vingius klausimų gali kilti daugiau nei atsakymų. Ar nebijote, kad automobiliai pradės „arti” visus griovius iš eilės?
T.Z.: Varžybas kaimyninėse šalyse, kuriose mėgėjai traukiami į profesionalias trasas, stebime nevienerius metus. Formatų tekę matyti įvarių, tačiau visose panašiose lenktynėse pradedantiesiems talkina kokios nors autosporto žvaigždės. Kartu startuoja, teikia pastabas, moko vienų ar kitų gudrybių. Organizuodami „Gravel fest rally 2019” iškart galvojome apie jo dalyvių saugumą, tad pagalbos kreipėmės į klasikinio ralio meistrus. Prisidėti prie mūsų idėjos pakvietėme Vytautą Švedą ir ilgametį jo šturmaną Žilviną Sakalauską. Užteko vieno skambučio ir vos po kelių savaičių, kai turėjome tikslią ruožų schemą, Vytautas su Žilvinu atvyko į Punią. Ekipažas užrašė bei kelis kartus patikrino stenogramą, kuri dalyviams galės būti kaip pagrindiniu, arba pagalbiniu dokumentu varžybose. Kokios garsaus ekipažo mintys buvo pravažiavus „Gravel fest rally 2019” ruožus – sužinosite komandos filmuke.
Ronaldai, minėjai, jog čia garsaus ralio ekipažo pasirodymas dar nesibaigė. Kas toliau?
R.R.: Vytautas Švedas pats puikiai žino, kiek laiko ir darbo prireikė, kol jo stenograma tapo tokia, kokia yra šiandien. Mus maloniai nustebino paties Vytauto išsakyta mintis surengti seminarą apie stenogramos užrašymo ir skaitymo pagrindus. Ko gero nufilmuosime vieną GR, ir pamažu, su Vytauto komentaru „pravažiuosime” jį virtualiai, analizuodami kodėl čia užrašyta taip ir ne kitaip, kodėl čia reikia skaityti iškart du posūkius iš eilės ir pan. Šiuo atveju, tokia edukacinė programa prieš ralį yra tiesiog neįkainojama, todėl visus Mini ralio, ralio sprinto sportininkus kviečiame sudalyvauti Vytauto Švedo ir Žilvino Sakalausko paskaitoje. Kur ir kada seminaras turėtų įvykti – paskelbsime socialinėje erdvėje. Seminaras bus nemokamas, tad praleisti progą paklausyti pripažintų ralio meistrų – būtų tikras nusikaltimas.
Antras Lietuvos Mini ralio čempionato etapas „Gravel fest rally 2019” startuos Punioje, Liepos 6 dieną. Sekite naujienas organizatoriaus profilyje Facebooke bei interneto svetainėje.
Informacija ir nuotraukos Ronaldo Rutkausko