Ką vilki lenktynininkai trasoje ir šalia jos?

Visi esame įpratę matyti lenktynininkus vilkinčius ryškiaspalvius kombinezonus, tačiau taip buvo ne visuomet. Dar penkiasdešimtaisiais net prie Formulės 1 vairo pilotai sėsdavo su polo marškinėliais ir džinsais. Pirmieji specialią aprangą pradėjo naudoti amerikiečiai. Automobiliuose buvo labai karšta, todėl lenktynininkai ieškojo tokių drabužių, kurie leidžia lengviau išgaruoti prakaitui. Ir tik šešiasdešimtųjų pradžioje, kai įvyko kelios didelės avarijos, o jų metu lenktynininkai nukentėjo nuo ugnies, pradėti kurti specialūs, ugniai atsparūs kombinezonai. 1963 metais Tarptautinė automobilių sporto federacija (FIA) patvirtino pirmuosius reikalavimus pilotų aprangai. Nuo to laiko kombinezonai buvo tobulinami, reikalavimai jiems griežtėjo.

Šiuolaikiniai kombinezonai dažniausiai gaminami iš specialaus „Nomex“ audinio. Vienas jo sluoksnis išlieka nedegus apie 15 sekundžių, todėl kuo greitesni automobiliai ir konkurencingesnės varžybos, o tuo pačiu didėja skaudžios avarijos tikimybė, tuo griežtesni reikalavimai lenktynininko aprangai. Iš „Nomex“ audinio pagaminti kombinezonai būna 2 arba 3 sluoksnių, papildomai naudojami nedegūs apatiniai drabužiai – kojinės, kelnės, marškinėliai ilgomis rankovėmis, pošalmis. Batai ir pirštinės taip pat atsparūs ugniai. Pigiausi lenktynėms tinkami kombinezonai kainuoja apie 250 Eurų, bet gerai paieškojus galima surasti ir egzempliorių už beveik 2000. Ir tiek mokama ne už gamintojo ženkliuką. Brangiausieji bus ypatingai lengvi, gerai išgarins prakaitą, bus komfortiškesni. Standartinį kombinezoną galima pasimatuoti ir nusipirkti specializuotose autosporto reikmenų parduotuvėse, tačiau beveik visi gamintojai siūlo pagal individualius piloto išmatavimus ir dizainą pagamintą aprangą. 

Europos Le Mano čempionate (ELMS) lenktyniaujantis Gustas Grinbergas jau trečius metus naudoja tik pagal individualius užsakymus pasiūtus kombinezonus. Pasak lenktynininko, jie gerokai patogesni nei standartiniai, tačiau brangesni. Tiesa Gustui pačiam jų neteko pirkti. Porą kombinezonų kasmet jam skirdavo „BirelArt“ kartingo komanda, šiemet savo spalvų kombinezonu jį aprengė „Oregon“ komanda.

Taigi, šiais laikais jokiose FIA sankcionuotose lenktynėse be specialaus kombinezono sudalyvauti nepavyks. Reikalavimai įvairaus lygio lenktynėms surašyti FIA dokumentuose ir visi lenktynininkai privalo jų laikytis. O ką pilotai vilki ne lenktynių metu? Paprastai kiekviena komanda turi savo dizaino uniformas. Šias kolekcijas sudaro marškinėliai, marškiniai, megztiniai, striukės, kelnės, kepurės ir dar daugybė kitų aprangos dalių. Kai kurios komandos tiesiog užsako ir nusiperka norimo dizaino uniformas, tačiau kitoms pavyksta su gamintojais sutarti dėl abipusiai naudingo bendradarbiavimo. Pavyzdžiui „Formulės 1“ „Mercedes“ komanda bendradarbiauja su „Tommy Hilfiger“ prekės ženklu, „Aurum 1006 km“ lenktynių Palangoje organizatoriai su „Hummel“. Kai kurie lenktynininkai turi asmeninius aprangos tiekėjus. Pavyzdžiui, Gustui Grinbergui sportinę aprangą fizinio pasirengimo treniruotėms tiekia „Sportland“. O iškilmingomis progomis jis velkasi pagal individualius išmatavimus pasiūtus išskirtinės kokybės „Vilkma Bespoke“ marškinius.

Gedimino Žilinsko ir PHOTO LR nuotraukos


Į viršų ↑
loading