Matas Valiulis – 22-ejų metų ralio lenktynininko Giedriaus Firanto šturmanas. Vaikinas anksčiau buvo žinomas kaip įvairių sportinių renginių fotografas. Tačiau nusprendęs, kad nori siekti aukštumų automobilių sporte, jis padėjo fotoaparatą į stalčių ir sėdo į lenktyninio ralio automobilio šturmano kėdę. Matas sutiko prisidėti prie LASF iniciatyvos, kuria siekiama paskatinti domėtis automobilių sportu, ir papasakojo savo istoriją.
Kas tave atvedė į automobilių sportą?
Man šią sporto rūšį parodė tėtis. Jis nuo pat vaikystės pasiimdavo mane į daugelį autosporto renginių Lietuvoje ir užsienyje.
Kodėl pasirinkai šturmano kelią?
Pasirinkau šturmanavimą ralyje, nes man labai patinka dirbti komandoje, kai du žmonės 100 proc. priklauso vienas nuo kito. Smagiausia šiame darbe, jog nuolatos keičiasi danga ir greitis, tad reikia išmokti prie to prisitaikyti ir stengtis, kad vairuotojas visada gautų informaciją laiku ir vietoje.
Ką manai apie automobilių sporto padėtį Lietuvoje?
Gaila, kad šiame sporte daugelis dalykų remiasi į finansus, kurie kartais pristabdo jaunų sportininkų pritraukimą. Tačiau manau, kad Lietuvoje yra tikrai jaunų ir talentingų vairuotojų, kurie su turimais rėmėjais ir technika tikrai gerai atrodo tiek Lietuvoje, tiek Europoje. Atsiranda daug renginių kur tiesiog su kasdieniu automobiliu galima smagiai „pagazuoti“ ir nepažeidinėti kelių eismo taisyklių gatvėje. Manau, tai yra svarbiausia.
Kokias savybes tau išugdė autosportas?
Atsakingumą ir ramybę. Kiekviena situacija yra lyg savęs išbandymas, todėl sprendimai turi būti priimami ramiai ir viską apgalvojant.
Kaip kovoji su įtampa, patiriama varžybų metu?
Įtampa ir jaudulys yra normalu. Aktoriams sakoma, kad jeigu prieš einant vaidinti nejauti įtampos – tai gal jau reiktų baigti vaidinti. Automobilių sporte – lygiai tas pats. Jeigu prieš startą nėra jaudulio – gal geriau jau ir sedėti namie (šypsosi). Bet man jaudulys būna tik iki to momento, kol užgęsta šviesoforas. Tada pradedu skaityti stenogramą ir tiesiog neturiu laiko galvoti apie nieką kitą.
Kiek paprastai užtrunka pasiruošimas varžyboms?
Na, šturmanas varžyboms pradeda ruoštis likus geram mėnesiui, kai pasirodo papildomi nuostatai. Tada prasideda jų nagrinėjimas. Pamatuoti dienomis ar valandomis būtų sunku, bet sudėjus visą laiką, nebūtų daugiau nei 2-3 dienos. To paties nebūtų galima pasakyti apie automobilių paruošimą, nes tam reikalingas ilgesnis ir sunkesnis darbas.
Ar po varžybų nesunku vėl įprastai elgtis keliuose ir laikytis visų nurodytų taisyklių?
Po varžybų grįžtant namo ir važiuojant pagal taisykles atrodo, jog viskas vyksta labai greitai. O iš tiesų, tai „išsikraunu“ trasose, tad kartais nutinka ir taip, kad įprastuose keliuose važiuoju net lėčiau, nei leidžiama.
Kokius lūkesčius esi išsikėlęs sau automobilių sporte?
Noriu, kad mano ekipažas Lietuvoje būtų TOP3.
Kiek, tavo nuomone, sėkmingo rezultato sudaro: talentas, sunkus darbas ir aplinkybės?
Manau, kad šiame sporte be talento ir finansų – nieko nebus. Geram rezultatui reikalingi puikūs rėmėjai ir partneriai, tačiau sunkus darbas – taip pat labai reikalingas. Tačiau ir vairuotojui, turinčiam didelę sąskaitą, o įgūdžių ne – rezultato nebus.
Kaip vertini savo sezoną?
Sezonas buvo tikrai nesėkmingas. Pasiektas tik vienas finišas, patyrėme skaudžią avariją, po kurios teko keisti automobilio kėbulą ir praleisti keletą svarbių varžybų. Atgal į trasas sugrįžome be treniruočių, testų ir tada prasidėjo automobilio techniniai gedimai, kurie trukdydavo pasiekti finišo tiesiąją.
Kokie artimiausi tavo tikslai?
Pagrindinis tikslas šiuo metu – surinkti tinkamą biudžetą, kad galėtumėme startuoti visuose 2017 metų čempionatuose ir kovoti dėl prizinių vietų tiek savo BMW L9/ LRČ4 klasėje, tiek tarp visų automobilių, varomų viena ašimi.